1 Οκτωβρίου 2010

το σπίτι - κράτος


Μένουμε σπίτι, μα πάλι ακολουθούμε τους δικούς τους κανόνες, απογοητευμένοι από τις ευκαιρίες που δεν ήρθαν, παραιτημένοι από το δικαίωμα σε μια κανονική μα επιλεγμένη ήσυχη ζωή. Διαφωνούμε, εναντιωνόμαστε τακτικά, φωνάζουμε ενίοτε σε 5ωρες διαδηλώσεις και μετά γινόμαστε ξανά οι συνηθισμένοι ΤΟΥΣ άνθρωποι. Η ευλογημένη κοινή μα σιωπηλή γνώμη. Τα λέμε και τα συμφωνούμε.

Στη θαλπωρή του καναπέ μου, τα πράγματα δε φαίνονται τόσο άσχημα. Κλείνω την πόρτα και η βρωμιά μένει απ’ έξω. Τα χρώματα που μου αρέσουν κυριαρχούν, αφήνω έξω τη λάθος μουσική την αγένεια μαζί και τον κόσμο που δε γουστάρω.
Μέσα στους τοίχους που ορίζω λοιπόν, η δια βίου εκπαίδευση μου επιλέγεται από έμενα, εγώ διαμορφώνω τη μόδα που θα ακολουθήσω φέτος, και προσπαθώ τόσο η σίτιση όσο και η ψυχαγωγία να ακολουθούν τα στάνταρ του πρότυπου βιοτικού επιπέδου που με ελκύει. 

Η αντίληψη και κοσμοθεωρία μου για το οτιδήποτε επικρατούν: πχ. πιστεύω στο Θεό – όχι τη θρησκεία – με το δικό μου «σωστό» τρόπο, ψηφίζω – αν θέλω - τους υποψηφίους της «κοινοπολιτείας», ερμηνεύοντας σωστότερα πάντως την ψήφο μου, ιδρύω εν τέλει καθ’ υπαγόρευση της προσωπικής μου γαλήνης το ολόδικό μου λιλιπούτειο κράτος.

Το κράτος μου συνορεύει με 3 σπίτια και 1 συνεργείο αυτοκινήτων, έχει εμπορικές συναλλαγές με άλλα όμορα κράτη, ιδιωτική ασφάλιση και εφαρμόζει πρόγραμμα ανακύκλωσης. Έχει εδραιωμένους δημοκρατικούς νόμους ελευθερίας, ίσως εκείνος της ισονομίας να χωλαίνει κάπως στην πράξη καθ’ ότι εγώ είμαι ο κυβερνήτης. Λειτουργεί ταυτόχρονα ως η μόνη ατομική πρεσβεία της ύπαρξης μου μέσα στην ελληνική επικράτεια. Σημαία δεν έχει.
Το μέλλον του αβέβαιο - παρ’ όλη την ευημερία - μιας και οι συνθήκες για την μελλοντική αυτονομία του σπιτιού-κράτους δεν έχουν ακόμη διασφαλιστεί. 

Μοναδικό επιτυχημένο (?) παράδειγμα για σπίτι-κράτος – τουλάχιστον στο ελληνικό έδαφος – το "Ανεξάρτητο Τσιρωνικό κράτος", του ανθρωπιστή γιατρού Βασίλειου Τσιρώνη. Διορισμένος γιατρός από τον Ερυθρό Σταυρό στις φυλακές των πολιτικών κρατουμένων του Αη Στράτη , και εργαζόμενος εκεί το 1958, είδε πολλά και βοήθησε περισσότερους πριν λιποτακτήσει από τον αντικομμουνιστικό «εθνικό κορμό». Χρεωμένος την ίδρυση του "Κόμματος των Αδεσμεύτων" καθώς και την πρώτη αεροπειρατεία επί ελληνικού εδάφους, το 1969, όταν δραπέτευσε οικογενειακώς από την Ελλάδα των συνταγματαρχών αρχικά στην Αλβανία και κατόπιν στη Σουηδία.
Το «Ανεξάρτητο Τσιρωνικό κράτος» στην οδό Άρεως 35 στο Παλ. Φάληρο – με 5 υπηκόους - ιδρύθηκε μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια σύλληψης του, για την υπόθεση της αεροπειρατείας, τον Νοέμβριο του 1977. Διήρκεσε 7 μιση περίπου μήνες, έως και την 11η Ιουλίου του 1978. Τη μέρα που ειδικά εκπαιδευμένοι (???) κομάντος της Ελληνικής αστυνομίας εισβάλουν στο σπίτι-κράτος και «βρίσκουν» τον γιατρό νεκρό από τις σφαίρες του περιστρόφου του…
Μέχρι τότε είχε προλάβει να δραστηριοποιήσει το Ο.Ε.Μ. (Ουδετερόφιλο Ελλαδικό Μέτωπο) και στις εκλογές του 1977 να ρίξει το σύνθημα της αποχής με λευκή ψήφο και να διεκδικήσει τα 250.000 λευκά ψηφοδέλτια της περιφέρειας Αθηνών.
Θυμάμαι να παρακολουθώ την υπόθεση διαβάζοντας καθημερινά, αρχάριος αναγνώστης ακόμα, «Το Βήμα» του πατέρα μου μα χωρίς από μνήμης να μπορώ να επιβεβαιώσω τους ισχυρισμούς του συγγραφέα στο άρθρο του Λεωνίδα Χρηστάκη από το ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ. Ανακαλώ όμως με ευκολία την κατευθυνόμενη από την εφημερίδα δυσφορία που μου προκαλούσε ο «έκνομος» αυτοεγκλεισμός του γιατρού όπως και το άγχος μου για την τύχη των «της ηλικίας μου» τέκνων του.

Στο ιστορικό λεύκωμα της, η Καθημερινή αναφέρει: "Τραγική κατάληξη έχει η αρχικά φαιδρή υπόθεση του Βασίλη Τσιρώνη που από το Δεκέμβριο του 1977 είχε οχυρωθεί στο διαμέρισμα του στη Γλυφάδα, το οπίο είχε μετατρέψει σε οπλοστάσιο. Σύμφωνα με τις αρχές ο 49χρονος αυτοκτονεί με το περίστροφό του, την ώρα που κομάντος της αστυνοίας πραγματοποιούν έφοδο στο σπίτι του. Ερωτηματικά για την αστυνομική επέμβαση και τις συνθήκες που οδήγησαν στο θάνατο του Τσιρώνει διατυπώνει η αντιπολίτευση" ενώ σε κάποιο εκτενέστερο άρθρο για το γεγονός αναφέρει πως η επιχείρηση σύλληψης του έγινε για υποθέσεις ακάλυπτων επιταγών, εξύβρισης και αντίστασης κατά της αρχής.

υγ. “Θα αποτραβηχτώ, θα τελειώσω το σπίτι και μετά θα ασχοληθώ μόνο με τον κήπο, θα είναι το κράτος μου”, είπε ο Γ. μια μέρα. “Η πολιτική ανυπακοή δε φτάνει”, είπε κάποια άλλη φορά ο Κ, ενώ ο Τ. τηλεφωνικά ρώτησε γελώντας: “Ρε, λες να βγούμε ξανά στα βουνά;

Η πρώτη φωτό είναι λεπτομέρεια απο τη σειρά του Αρκά: Χαμηλές Πτήσεις.

7 σχόλια:

  1. Καταπληκτικό το κείμενό σου.
    "Λειτουργεί ταυτόχρονα ως η μόνη ατομική πρεσβεία της ύπαρξης μου μέσα στην ελληνική επικράτεια. Σημαία δεν έχει." Πολύ μου αρέσει αυτό.
    Τα σπίτια μας είναι τα μικρά μας κράτη, εκεί που είμαστε αληθινοί και όσο γίνεται ανεπηρέαστοι από τα "εξω" τεκταινόμενα. Είναι όμως έτσι;;;
    Πόσο το "έξω" εισβάλει "μέσα"; Πόσο το κουβαλάμε εμείς μαζί μας και το αφήνουμε να δηλητηριάζει την καθημερινότητα μας;

    Ο γιατρός Τσιρώνης και ο αγώνας του είναι απολύτως σεβαστός. Και φυσικά το κατά πόσο ήταν αυτοκτονία το τέλος του... χμ...
    Μ'αρέσουν τα κείμενα σου, χαίρομαι να σε διαβάζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η επισφαλής και υπό αίρεση στεγανότητα του σπιτιού - κράτους τού καθενός.
    Από το πιο ωραία κι επιτυχημένα άρθρα που έχω διαβάσει για την οικονομικο-πολιτική κρίση στην οποία έχουμε περιέλθει και τις επιπτώσεις της.. Είσαι ουσιαστικός, ευθύβολος, βρίσκεις κέντρο με το δικό σου χαρακτηριστικό στιλ, και επιμορφωτικός!
    Αυτό το ποστ πρέπει να προωθεί και να διαβαστεί από όσους το δυνατόν περισσότερους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. τώρα το πρόσεξα: "..προωθηθεί.." εννοούσα. έφαγα μια συλλαβή. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε τυρννούν οι σκέψεις για τούτο δες κι αυτό. Ελευθερία είναι η δυνατότητα της απομόνωσης.Είσαι ελεύθερος αν μπορείς να απομακρύνεσαι από τους ανθρώπους, χωρίς να σε υποχρεώνει να τους αναζητήσεις μήτε η ανάγκη του χρήματος μήτε η ανάγκη της αγέλης, ο έρωτας ή η δόξα ή η περιέργεια που στη σιωπή και στη μοναξιά δεν βρίσκουν τροφή. Αν σου είναι αδύνατον να ζεις μόνος,γεννήθηκες σκλάβος.
    Από το βιβλίο της ανησυχίας του Πεσσόα που έχω επιτέλους στα χέρια μου. Από μένα μια αγκαλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Lemon "egrapses" gia allh mia fora!To thema ths eleftherias einai ypo syzhthsh kai to kata poso mporeis na ftiakseis ena "spiti-kratos".Gia na mporei na leitourghsei h eleftheria se kapoion tha prepei na exei viwthei prwta apo ton idio apo thn gennhsh tou.Alliws h poiothta den mporei na katanohthei kai na anaparaxthei.Ola osa orizoume ws eleftheria einai ypokeimenika.H ennoia ths den afora allon pera apo ton eafto tou kathena apo mas.Apo afto mporei kaneis na katalavei oti vgainontas kai rwtwntas 30 anthrwpous tha parei kai 30 diaforetikes apanthseis.Oi 10 mporei na moiazoun metaksy tous alla den tha einai pote idies.Pote den eimastan eleftheroi afou panta zoume me/se symvaseis.H monh eleftheria, h pio kata thn gnwmh mou shmantikh,pou mporei na diafylaxtei h` na diekdikhthei apo to atomo einai afth ths skepshs kai dh ths fantasias ap`opou mporoume na antloume empnefsh-dhmiourgia-mellon alla thelei synexh parakolouthhsh-egrhgorsh kai afto thn kathista poly dyskola efikth apo thn peiopshfia tou kosmou stis meres ths thleorashs kai ths paradoshs...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Kai sxetika me thn empnefsh-dhmiourgia-mellon ena aristourghmatiko video gia anthrwpous pou diekdikoun ton tropo pou zoun http://vimeo.com/14074949 .Efxomai na sas empnefsei...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. έχω την αίσθηση ότι τα σχόλια σε τούτο το ποστ ξεπερνούν σε όλους τους τομείς το αρχικό κείμενο. Ευχαριστώ όλους

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts with Thumbnails