5 Απριλίου 2011

για μία πάστα φλόρα


Η μάνα μου είναι η "καλύτερη μαμά" του κόσμου αλλά ποτέ δε φημιζόταν για τα μαγειρικά της. Εντάξει, δε της το πολυλέμε, δε φταίει(?) 100% κι η ίδια. Ανέκαθεν εργαζόμενη τα πρωινά και επιφορτισμένη με τη λάτρα σπιτιού τε και τέκνων τα απογεύματα, επέλεγε τις ευκολότερες των συνταγών και ξεπέταγε στα γρήγορα τις απαντήσεις στο καίριο ερώτημα «μαμά, τι θα φάμε αύριο;» 

Την αποενοχοποίησή της βρήκε στα μέσα της δεκαετίας του 70, όταν "γραφτήκαμε" οικογενειακώς σε ένα μεταχίππικο πράγμα που λεγόταν «Κέντρο Υγιεινής Διατροφής» σε κάποια πευκόφυτη περιοχή των Β Προαστίων. Κυριακή πρωί, λεωφορείο από την Κηφισίας και φυσικοί χυμοί, βραστές πατάτες, μπιφτέκια σόγιας και "Παιδιά, πηγαίντε να χαιρετίσετε την κυρία Μαρίζα!"

Ναι, η Μαρίζα Κωχ ήταν συχνά εκεί και φαν της μεγάλοι οι γονείς, μας έστελναν με την αδελφή μου να την καλημερίσουμε. Εκείνη θυμάμαι με έπαιρνε στα γόνατά της και θέλεις να μου τραγουδούσε, θέλεις να μου ‘λεγε παραμύθια (το πιθανότερο) ΔΕΝ θυμάμαι και πολλά, παρά μόνο την αβάσταχτη ντροπή που μου έκαιγε τα μάγουλα. Την μικροιστορία αυτή τη διηγήθηκα και στην ίδια την κα Κωχ πριν κάνα δυο χρόνια , όταν με αφορμή κάποιο ερασιτεχνικό βιντεάκι του Φάτα Μοργκάνα που είχα τραβήξει στο Κύτταρο, με είχε καλέσει να τη συναντήσω και να της το δώσω, αλλά αυτό είναι μάλλον μια άλλη ανάρτηση).

Το «Κέντρο Υγιεινής Διατροφής», το μισούσα. Όλα μου φαίνονταν και ήταν άνοστα (μόνο το καροτόζουμο μου άρεσε, έπινα 3-4 ποτήρια για να τη βγάλω όρθιος μέχρι να γυρίσουμε σπίτι). Να φανταστείς πως η συνταγή για φακές πήγαινε κάπως έτσι:

Φακες : « Παίρνετε ένα σακουλάκι φακές και το βράζετε. Λίγο πριν το βγάλετε από τη φωτιά ρίχνετε στην κατσαρόλα μία ξεφλουδισμένη ντομάτα και ένα κρεμμύδι – ολόκληρα. Σερβίρετε, ρίχνοντας λίγο ωμό ελαιόλαδο πάνω από το φαγητό». 
Η μάνα μου, θυμάμαι, κατάφερε και τροποποίησε τη συνταγή προς το ευκολότερο. Έριχνε την ντομάτα χωρίς να την ξεφλουδίσει. Από κάτι τέτοιες δύσκολες στιγμές μας έβγαζαν οι τηγανίτες και τα κεφτεδάκια της γιαγιάς. 

Πόσο πανηγυρίσαμε (σήμερα ντρέπομαι που το λέω) όταν το «Κέντρο Υγιεινής Διατροφής» από άγνωστη αιτία κάηκε ολοσχερώς, δεν περιγράφεται.

Τέλος πάντων, οι πέντε (5) πρόλογοι αυτοί με βοηθάνε να φτάσω στο κυρίως θέμα. Η κακή μαγειρική ικανότητα δεν ξέρω πως, μεταβιβάστηκε γονιδιακά σε μένα (νομίζω και στην αδελφή μου παρ’ όλο που μάχεται με τον εαυτό της να αποδείξει το αντίθετο).

Βαριέμαι ασύστολα την όποια ανάμειξη μου στην κουζίνα, η καλύτερή μου συνταγή είναι μπριζόλες με πουρέ (έτοιμο Κνορ, αλλά ρίχνω βούτυρο διαίτης και τυρί) και όποτε λόγω ζήλειας για τις επιδόσεις φίλων - όπως για παράδειγμα ο chocorello (1, 2, 3) - ασχοληθώ με τα κουζινικά μου, τα καταφέρνω αλλά με αποτελέσματα πάντα κάτω του μετρίου. Φταίει ίσως και που δεν είμαι καθόλου οργανωτικός.
Χθες καταπιάστηκα όμως να φτιάξω μια πάστα φλόρα. Συνταγή από το βιβλίο συνταγών της μητρός, γιατί αυτή νοστάλγησα. Αν εξαιρέσεις ότι ακολουθώντας πιστά της οδηγίες (στα γλυκά δεν θέλει αυτοσχεδιασμούς μου έχουν πει) και βγήκε μόνο ένα γυάλινο ταψάκι 144 τετραγωνικών εκατοστών (12x12) που δε φτάνει ούτε για ζήτω, όλα τα άλλα πήγαν καλά. Εκπληρώνοντας έτσι τις ζαχαροπλαστικές μου υποχρεώσεις σε δέκα μόλις λεπτά της ώρας, έφτιαξα το πρώτο γλυκό μου από το 1992 που είχα κάνει cheese cake. Το χτυπητό αυγό και το παγωτό των τριών συστατικών (1 εβαπορέ, 1 ζαχαρούχο και 1 μόρφατ - μόλις κάρφωσα κι άλλη συνταγή) νομίζω δε μετράνε.

"Ωραία πάστα φλόρα" είπε ο chef

9 σχόλια:

  1. Ώστε 19 χρόνια μετά..
    Και φαντάζομαι ότι σερβιρίστηκε μοιρασμένη σε κομμάτια με ακρίβεια τετραγωνικών εκατοστών.
    Σκίζει από εμφάνιση!

    (Εγώ, πάντως, θυμάμαι σε παλιότερη ανάρτησή σου να εξάρεις τη σπανακόπιτα της μητέρας σου.)
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μπράβο! δεν είναι δα και μικρή απόφαση.. εγω απ την άλλη τις τελευταίες μέρες με έχει πεθάνει το delivery :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ absentminded: Όλο λέω: ελάτε να φάτε το γλυκό που έφτιαξα και όλη μόνος μου τν τρώω.
    Ναι, η πίτα είναι νόστιμη (ή τουλάχιστον έτσι την αντιλαμβάνομαι εγώ). Μετά από τόσες δεκαετίες έχει καταγραφεί η γεύση αυτή στο μυαλό μου κάτω από το λημμα σπανακόπιτα. Την πραγματική γευστική της αξία θα μπορούσε να την κρίνει μόνο κάποιος εκτός οικογενείας !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ ΕρασιτέχνηςΚλόουν: Αν είναι θέμα μόνο ημερών το delivery, δεν τρέχει και τίποτα. Πρόσεχε μην σου γίνει συνήθεια. Χρειάστηκαν καμπανάκια χοληστερίνης για να σταματήσω την πρακτική αυτή πριν χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. χμμμ πάει κ έρχεται περιοδικά.. θα δούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΥΓΕ! παράκληση - γινεται να την ξαναφτιαξεις μέσα Ιουνίου ή Μέσα Αυγούστου που θα χω πάρει την 2η μεγάλη "άδειά" μου απ την διατροφολόγο μου????
    Κι απο μένα , ό,τι κέρασμα θες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Stella Fox : Εννοείται οτι θα την ξαναφτιάξω, αν και για γενέθλια θα χρειαστεί πενταπλάσια δόση.
    Που λες με προβληματίζει αρκετά η αναλογία μιας και στη δεύτερη προσπάθεια μου, τα έβαλα όλα τα υλικά ακριβώς 50% παραπάνω και έγινε κακός χαμός. με παίδεψε πάααρα πολύ. Έριχνα μετα για να δεσει η ζύμη τυχαίες ποσότητες ... σε γεύση όμως έγινε καλή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ???γεννέθλια? που κατάλαβες οτι την θέλω για γεννέθλια?
    Δεν με νοιάζει τι λες. Σε πληρώνω.θελω να την ζήσω αυτήν την εμπειρία ρε φίλε....τελειωσε τώρα.Θα την ζήσω.(σε ενημερώνω πάλι για το όταν θα έρθει η ώρα μου)
    Καλησπερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. να σου πω την αληθεια δεν κατάλαβα πως μου'ρθε, ίσως περνώντας από το προφίλ σου να είδα το "ζώδιο: λέων" κι επειδή εκεί είμαι κι εγώ το μυαλό μου έφτιαξε τη συνέχεια μόνο του.
    Πάντως θα την έχεις την πάστα φλόρα, μην ανησυχείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts with Thumbnails